• 070-716 35 49
  • Huddinge Trafikskola

Mopedutbildning

Mopedutbildningar Klass 1:

Huddinge trafikskola hjälper dig hela vägen till ditt körkort för Moped klass I.

Moped Klass I (kallas även ibland EU-moped) kräver ett körkort. Kursen för utbildningen är 8 timmars lång och hålls under två dagar och vi bjuder på fika.

Utbildningstid för teori: Hela året. Körträning: endast under snö- och isfria väderförhållanden.

Körkort AM (Moped Klass I)

Första steget när du ska ta körkort för moped är att du ansöker om körkortstillstånd vilket du gör på transportstyrelsen.se.

Den lärarledda kursen för mopedutbildning genomförs sedan på två dagar.

Det som är inkluderat i kursen är: Teoriböcker för mopedutbildning, testprov hos bilskolan, bankörning, körlektioner samt fika.

OBS! Anmälan måste göras av myndig person via telefon eller mejl och KÖRKORTSTILLSTÅND bör införskaffas från Transportstyrelsen innan kursen startar eller innan körning i trafik kan påbörjas.

För att få köra moped klass 1, dvs. EU-moped krävs:

• Körkortstillstånd
  • Minst 4 timmars körutbildning med krav på godkänd körning enligt Transportstyrelsens kursplansmål.
  • Minst 8 timmars teoriutbildning
  • Kunskapsprov hos Trafikverket. Detta prov bokar du själv när din uppkörning hos oss är klar och du är godkänd.

Provet består av 70 frågor, varav 5 frågor är testfrågor. Resultatet på testfrågorna räknas inte in i provresultatet.

52 av de 65 frågorna ska vara rätt. Provtiden är 50 minuter och åldersgränsen för att få göra kunskapsprovet är 15 år.

Observera: Privat övningskörning är INTE tillåtet.

Har du någon diagnos såsom: ADHD, ADD, Dyslexi eller liknande? Kontakta receptionen innan du bokar ditt prov hos Trafikverket.

• Du ska styrka din identitet med en godtagbar och giltig identitetshandling (Id-kort eller pass).
  • Du måste vara permanent bosatt i Sverige eller ha studerat här i minst sex månader för att få göra provet.
  • Alla som ska göra prov för körkort ska fotografera sig hos Trafikverket i deras fotomaskiner.
  • Mopeden får köras i max 45 km/h

4900:-

Inga extra avgifter tillkommer.

Boka via vår E-handel

Boka här